Mystery

Dnia 2.10.23 premierę miało wydanie sklepowe Mystery: Mroczny Wiek od Wydawnictwo Hengal autorstwa Wojciecha Wonsa.

Niezmiernie mnie cieszy kolejny, polski tytuł opierający się o mechanikę Powered by the Apocalypse na naszym rodzimym rynku.

Miałem okazję prowadzić kilka sesji w zeszłym roku na wersji alfa oraz przeglądać już końcową wersję podręcznika w druku. Widzę ogrom włożonej pracy i długą drogę zmian oraz poprawek, jaką przeszedł sam system. Pojawiło się dużo dodatkowej zawartości, dzięki czemu podręcznik aktualnie obejmuje blisko 300 stron w formacie A4, czyniąc go jednym z najobszerniejszych systemów PbtA jakie znam.

W grze wcielimy się w Tułaczy, przemierzymy monumentalne i nieraz niewytłumaczalne lokacje, badając nieoczywiste Tajemnice oraz stawiając czoła różnorodnym przeciwnikom. Główną inspiracją autora była komputerowa seria Dark Souls, co widać nie tylko w trafiającej w moje gusta oprawie graficznej, ale też chociażby mechanice odradzania się na nowo po śmierci, jako formie zdobywania doświadczenia. Podręcznik jest przesycony masą narzędzi dla osób prowadzących i grających – mamy m.in. konkretną strukturę przygody z Przepowiednią czy Eksploracją, osobne Ruchy Tajemnic, Formy Tułaczy, listę artefaktów i przedmiotów, dodatkowe inspiracje, porady, opis świata czy bestiariusz.

Autor też nie zwalnia i już planuje kolejne dodatki do systemu oraz narzędzia do prowadzenia gry online (co przy dzisiejszej popularności sesji na odległość również warto docenić).

Więc jeśli lubicie mroczne, nieraz oniryczne klimaty, narracyjną mechanikę, współtworzenie fikcji z bardzo dużą jak na PbtA ilością Ruchów i dodatkowych narzędzi oraz jednocześnie nie przeraża Was objętość podręcznika, to serdecznie polecam.


Podręcznik możecie zakupić na stronie wydawnictwa.

Opinia i tekst nie była sponsorowana.


~ Łukasz „Lanwook”