Opowieści z Błękitnych Przestworzy
„Opowieści z Błękitnych Przestworzy” jest inicjatywą społeczności mającą na celu przybliżenie i rozpropagowanie systemów z cyklu „Tales from the Wild Blue Yonder: Lady Blackbird, Magister Lor and Lord Scurlock” autorstwa Johna Harpera w naszym rodzimym, polskim języku. Sam system zdobył uznanie na świecie, będąc wielokrotnie nagradzany i niejednokrotnie wskazywany jako przykład dobrego designu. Jego krótki, konkretny, przystępny format czy prosta mechanika idealnie nadaje się na jednosesyjne spotkania. Wszystkie przygody mają określone postacie oraz sytuacje wejściową, jednocześnie dając przestrzeń kreatywną dla wszystkich uczestników rozgrywki.
Jest to projekt szczególnie nam bliski, ponieważ rozpoczął całą inicjatywę Błękitnego Klucza. To m.in. właśnie dzięki niemu zebrała się grupa aktywnych, kreatywnych osób o podobnych preferencjach, która pomimo braku dużego doświadczenia w publikacjach uznała, że twórczość i pasja do RPG jest tym, czym warto się dzielić z innymi.
Projekt zakładał nie tylko tłumaczenie cyklu „Tales from the Wild Blue Yonder” autorstwa J.Harpera, ale również rozpowszechnienie tych nieco zapomnianych przez polskiego odbiorcę systemów oraz dodanie odrobiny autorskiej zawartości. W nową, polską edycję przedpremierowo rozegrano ponad 20 sesji dla 30 różnych osób, z czego część z nich zostało nagranych i opublikowanych na kanałach Youtube grupy Imaginarium RPG oraz Rzucaj Nie Gadaj – Podcast RPG.
Autorskie okładki do edycji polskiej wykonał Guślarz z Gusła Studio, a cegiełkę do dodatkowej zawartości dołożyły osoby z naszej społeczności (Błękitnego Klucza).
Same „Błękitne Przestworza” są światem steampunk-fantasy pełnym celowych niedopowiedzeń. Zaledwie kilka światów unosi się w zdatnych do oddychania gazach, a centralnym jego punktem jest gwiazda, składająca się z tajemniczej Esencji – źródła magii, z której korzystają czarodzieje. Cały układ jest niewielki i można go przebyć w całości do kilkunastu tygodni statkiem powietrznym. Mamy władające przestrzenią Imperium z dekadencką stolicą w Ilizjum, podniebne kałamarnice, tajemnicze Sanktuarium Lora, rój małych planet zwanych Resztkami, czy Nocny Port – siedzibę powietrznych piratów i czarnego rynku. Tworzy to bogate, inspirujące połączenie, a wszelkie „białe plamy” możemy wypełnić sobie wspólnie przy stole, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.
Pierwsza część cyklu, „Lady Blackbird” , skupia się na ucieczce tytułowej szlachcianki przed zaaranżowanym małżeństwem. Wynajęła statek przemytniczy z zamiarem odnalezienia ukochanego – króla piratów. Niestety ich podróż przerwało Imperium przejmując okręt i wtrącając wszystkich do tymczasowego aresztu na wielkim krążowniku. Brzmi znajomo? Bez wątpienia są to nawiązania do m.in. „Nowej Nadziei”, czyli „Gwiezdnych Wojen” G.Lucasa. Stąd ta opowieść zakłada motywy awanturnicze z opcjonalną domieszką wątku romantycznego między przemytnikiem Cyrusem Vancem, a Lady Blackbird. Jeśli gramy coś dłuższego niż jednostrzał (sam polecam tę przygodę rozgrywać podczas 2-3 spotkań), najprawdopodobniej pojawi się też motyw podróży i eksploracji mniej znanych światów Błękitnych Przestworzy. Bardzo barwną postacią, w którą mogą się wcielić osoby grające, jest zmiennokształtny goblin Snargle, pilot statku zwanego Puchaczem. Nadaje on często humoru całej przygodzie, a jego trafne żarty pozwalają mu nawet zdobywać punkty doświadczenia. Pozostali bohaterowie to mechanik, włamywacz i początkujący czarodziej w jednej osobie – Kale Arkham oraz dawna gladiatorka – Naomi Bishop, która obiecała ochraniać Lady Blackbird.
„Magister Lor” jest zgoła odmienny. W tej przygodzie zostajemy wrzuceni do tajemniczego sanktuarium pradawnego zakonu Strelai – tych, którzy uwięzili demony odpowiedzialne za wyniesienie świata w przestworza. W praktyce jest to zazwyczaj bardzo intensywna przygoda (idealna na jednostrzał) oparta o silny konflikt między czwórką postaci, w które wcielają się osoby grające. Kai Tuvari, jeden z dwójki bliźniaków jest uczniem strażnika równowagi – Magistra Lora. Drugi z braci, Kel Tuvari, zawarł pakt z morską demonicą Setarrą i na początku przygody uwalnia ją z kryształowego więzienia. Tworzy nam to dynamiczne osie konfliktu mistrza i ucznia, czarodzieja i demona, brata z bratem. Dodatkowo bliźniacy Tuvari nie są zwyczajni – jeden z nich jest naznaczony Esencją gwiazd, a drugi mrokiem wszechogarniającej próżni.
Ostatnim, trzecim systemem z cyklu jest „Lord Scurlock” . Tym razem przenosimy się do stolicy Imperium – Ilizjum, by opowiedzieć historię trójki jego potomków: Arrasa, Tertiusa i Bastona oraz wiernego służącego rodziny – Jedmunda. Lord Scurlock niedawno zmarł, pozostawiając swój dwór i rodzinę w długach. Moralność jego przeszłych działań jest mocno dyskusyjna – m.in. prowadził szemrane interesy oraz najprawdopodobniej mroczne eksperymenty, a z rodziną związana jest, znana z drugiej części, demonica Setarra (która może zostać kolejną, grywalną postacią). Sami bracia też nie są zwyczajni – Arras jest arystokratycznym magiem, Tertius – powietrznym piratem uzależnionym od palenia Czarnego Lotosu, natomiast Baston – mechanicznym konstruktem trybów i ektoplazmy. Nawet sam sługa Jedmund jest sprawnym weteranem obytym w półświatku przestępczym stolicy. Tworzy nam to barwną plejadę postaci, która może skierować opowieść na tory mrocznego dramatu rodzinnego, wątków politycznych lub eksploracji tajemnic dworu Scurloków. System daje nam mnóstwo dodatkowych wątków w postaci wierzycieli chcących odebrać swoje długi, a także całą mapę relacji najróżniejszych postaci niezależnych. Mi osobiście najlepiej się grało tę przygodę rozbitą na 3 osobne sesje, ale treść i zahaczki w zupełności mogą wystarczyć na dwa razy tyle.
Jeśli jeszcze nie mieliście okazji poznać tych gier, to zapraszamy do zanurzenia się w barwny świat w klimacie steampunku i fantasy. Same systemy mają niewielki format, prostą mechanikę, gotowe postacie oraz ciekawie zarysowaną sytuację początkową. Idealnie nadają się na odskocznię od dłuższych kampanii, ponieważ poszczególne przygody trwają zazwyczaj 1-4 sesje.
Będziecie mieli okazję przeżyć awanturniczo-romantyczną podróż po Przestworzach, odwiedzić tajemnicze sanktuarium Magistra Lora i wykuć własną historię skonfliktowanych braci oraz demonicy lub poznać mroczne sekrety rodziny Scurlocków.
Wszystkie trzy systemy są do pobrania całkowicie za darmo w wersji cyfrowej na naszej stronie itch.io.
Możecie również zobaczyć nagrane sesje pod tym linkiem.
~ Łukasz „Lanwook”